دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی سهند به عنوان دومین دانشکده مستقل مهندسی پزشکی کشور در سال ۱۳۹۶ تأسیس شده این درحالی است که اولین دوره از دانشجویان مهندسی پزشکی از سال ۱۳۷۶ در قالب دانشجویان مهندسی برق با گرایش بیوالکتریک، در مقطع کارشناسی تحصیل خود را در این دانشگاه آغاز کرده اند.
این دانشکده که تنها دانشکده مهندسی پزشکی در شمال غرب کشور محسوب می شود، ددر حال حاضر در گرایشهای بیوالکتریک و بیومکانیک در کلیه مقاطع تحصیلی و در گرایش بافت در مقطع کارشناسی ارشد فعال است.
این مجموعه با بهره گیری از اعضای هیات علمی توانمند، آزمایشگاههای آموزشی و پژوهشی کمنظیر و متنوعترین برنامههای آموزشی و پژوهشی در کارنامه خود، از پیشروان این حوزه محسوب میشود که تاکنون نزدیک 900 فارغ التحصیل داشته است.
آزمایشگاههای تحقیقاتی در این دانشکده در پنج حوزه شامل آزمایشگاه پردازش سیگنالها و تصاویر پزشکی، نقشه برداری مغز، سیالات زیستی، بیومکانیک اسکلتی عضلانی و مکانیک بافتهای بیولوژیکی توسعه یافتهاند.
تعداد اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی سهند ۱۲ نفر شامل 3 نفر استاد، ۶ نفر دانشیار ۳ نفر استادیار است.
دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی سهند در کنار سهم مهم در تربیت مهندسین زبده کشور، نزدیک سه دهه است که در حوزههای تحقیقاتی مهمی از قبیل فناوریهای کاربردی در پردازش سیگنالهای پزشکی، آنالیز مبتنی بر تصویر در جراحیهای چهره، مدلسازی سیستمهای بیولوژیکی، طراحی و شبیه سازی تجهیزات کمکی قلب، طراحی سیستم بازسازی کننده فک، استخراج دادههای آنتروپومتری پا، شبیه سازی المان محدود رفتار مکانیکی بافت، نوآوریهای ارزندهای را به ثبت رسانده است.