دوشنبه، 25 آذر 1398 پرچم ایران تماس با ما نقشه سایت صفحه اصلی English  
 
 

 
 r Skip Navigation Links
واحدهای فناور
آلبوم تصاویر
افراد
کارگاههای آموزشی
اطلاعیه ها
فرم های پذیرش
آموزش
اخبار
l 
 

     

مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه صنعتی سهند، مجری پروژه ­ی توانمندسازی وتسهیل­‌گری کسب و کارهای نوپای فاوا در استان آذربایجان شرقی، در نظر دارد دوره ­های آموزشی مرتبط با ایجاد و توسعه­ ی کسب و کارهای نوپای فاوا برگزار نماید.
بدین وسیله از کارآفرینان جوان و علاقمندان به ایجاد کسب ­وکارهای نو دعوت می­ شود تا با شرکت در این کارگاه­ ها از مطالب مفید آموزشی بهره برند.
شرکت کنندگان در این کارگاه­ ها، گواهی حضور دوزبانه دریافت خواهند کرد.
پس از برگزاری 12 کارگاه تخصصی در حوزه کسب ­وکارها فاوا، یک رویداد بزرگ استارت­آپی با حضور مربیان مجرب و سرمایه ­گذاران برگزار خواهد شد.

مشخصات کارگاه آموزشی به شرح زیر است:
عنوان کارگاه
مفاهیم و روشهای ایده پردازی ، تفکر خلاق و تفکر طراحی در کارآفرینی


مدرس دوره
 دکتر آرش مدرسی ، مربی تفکر خلاق ، تفکر طراحی ، محقق و مشاور نوآوری در کسب و کار


شرح مختصر و شیوه نامه دوره

 تفکر خلاق شیوه ای از حل مساله با بکارگیری متدها و اصول تعریف شده است. بکارگیری هریک از این متدها منجر به یافتن یا ساختن مسیرهای متفاوتی به سمت حل مساله شده و نقش موثری درآشکار شدن ابعاد مختلف یک مساله و تحلیل راه حل های متنوع دارد. محتوای دوره تفکر خلاق شامل جدیدترین دستاوردها و سرفصل های تدریس شده در مراکز آموزشی تراز اول دنیا می باشد. متدهای جدیدی مانند SCAMPER و PAGES و PURE و CENTER و DVI و تفکر طراحی همراه با متدهای اولیه همچون TRIZ یا تفکر واگرا-همگرا و Open Innovation در این دوره به صورت تئوری و عملی تدریس و تمرین میشود.
خلاقیت و مکانیزم صحیح فکر کردن به مساله، مهارت های اساسی در تفکر خلاق هستند که شرکت کنندگان در این دوره با آنها آشنا شده و ضمن تمرین های متعدد این دو مهارت را در خود پرورش می دهند. همچنین تفکر طراحی یک متدولوژی حل مساله است که رویکردی شناخت - محور برای حل مشکلات ارائه میدهد. این روش برای پیگیری مشکلات پیچیده و تا حدی مبهم و نو که به خوبی و به صورت شفاف قابل تعریف نیستند و از طرفی ماهیت انسانی دارند، مفید است که با شناخت نیازهای واقعی، تغییر چارچوب مشکل، خلق ایدههای متنوع و اتخاذ رویکرد مشارکتی در نمونهسازی و آزمایش کردن، انجام میشود .
این دوره شامل تدریس ، بحث و گفتگو و کارگاه های عملی بصورت فردی و تیمی می باشد که برای تقویت خلاقیت و استفاده از تئوری های تدریس شده جهت حل مسائل فردی و کسب و کار طراحی شده است. اصول تبیین شده کارآفرینی نوآورانه و توسعه کسب و کار بر پایه خلاقیت و تفکر طراحی جزو مباحث تکمیلی دوره می باشند. 
 
لزوم تعریف و برگزاری دوره

 هر مقطعی از تاریخ بشر و هر ترکیبی از شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جوامع بشری، آبستن فرصت ها و تهدیدهای متعدد است. لیکن با افزایش رقابت در حوزه های مختلف کسب و کار، یا پیچیده شدن ابزارها و فرایندها و یا در هر وضعیت بحرانی و ناپایدار مانند رکود اقتصادی، کشف فرصت ها به سهولت امکان پذیر نخواهد بود. در چنین شرایطی کارآفرینان خلاق هستند که می توانند با مهارت خلاقیت و تفکر خلاق، فرصت های شرایط پیچیده را کشف نموده و یا تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کنند .طبق نتایج منتشر شده توسط مراکز تحقیقاتی متعدد در زمینه کسب و کار و مسائل اجتماعی و اقتصاد سیاسی،  خلاقیت، توانایی تفکر خلاق و حل مسائل پیچیده و بحرانی، از جمله ده مهارت اساسی موفقیت کسب و کارها در سال 2112 بوده اند که برای سال 2121 جزو سه مهارت اول دارای بالاترین اهمیت رده بندی شده اند. از طرفی اکثر قریب به اتفاق مدارس و موسسات آموزشی در کشورهای توسعه یافته، مباحث تفکر خلاق را طی سالهای اخیر در برنامه درسی رشته های مختلف خود گنجانده اند که نشان از اهمیت موضوع دارد. لذا بوضوح می توان پیش بینی کرد موفقیت کسب و کارها و کارآفرینان حوزه های مختلف در آینده وابسته به درجه تسلط به ابزارهای تفکر خلاق در سطح فرد و سازمان می باشد.
تیم براون ،مدیرعامل شرکتIDEO ، میگوید: «تفکر طراحی را میتوان نظامی توصیف کرد که از حساسیت و متدهای طراحان استفاده میکند تا نیاز افراد را با آنچه از نظر تکنولوژی امکانپذیر است و آنچه یک استراتژی کسبوکار ماندگار میتواند به ارزش مشتری و فرصت بازار تبدیل کند، مطابقت دهد».
روش تفکر طراحانه میتواند در سیستمها، رویهها، پروتکلها و تجربیات مصرف کننده در مرحله طراحی و راه اندازی و یا تغییر و نوآوری در مدل کسب و کار و بویژه صنایع مبتنی بر فناوریهای نو بهکار رود. سازمانها و کسب و کارها و عموما شرکتهای نوخاسته دانش بنیان اکنون میخواهند یاد بگیرند که چطور میتوان مثل طراحان فکر کرد و اصول طراحی را در محیط کار بهکار برد. تفکر طراحی، در هسته توسعه استراتژی موثر و تحولات سازمانی قرار گرفته است. در همین زمینه، راجرمارتین، نویسنده کتاب «طراحی کسبوکار» میگوید:
«شرکتهای مبتنی بر تفکر طراحی که دائما در حال باز-طراحی مدل کسب و کار خود بر اساس شناخت بیشتر از مشتریانشان هستند، سری از سرها جدا هستند تا هم در نوآوری و هم در کارآیی پیشرفت کنند؛ ترکیبی که قدرتمندترین مزیت رقابتی را ایجاد میکند.» 
 
 مخاطب دوره
 دانشجویان و کارآفرینان جوان و مدیران در رده های مختلف سازمان از موسسات خصوصی و دولتی می توانند برای بهبود روند حل مساله در محیط کار حرفه ای خود از ابزارهای تفکر خلاق و طراحی استفاده کنند. همچنین ابزارهای تدریس شده میتواند در توسعه فردی و دستیابی به موفقیت برای افراد مختلف قابل استفاده باشد.
 
ظرفیت و امکانات مورد نیاز برای برگزاری مناسب دوره

 حداقل ظرفیت مناسب برای برگزاری دوره و انجام تمرین های عملی دوره 21 نفر و حداکثر 41 نفر می باشد. امکانات اولیه شامل وایت برد، ویدئو پروژکتور، فضای کافی و میزهایی برای انجام تمرین های تیمی ، کاغذ سفید، ماژیک، استیکر، و فرم ها و نمودارهای تکثیر شده در طول دوره مورد نیاز خواهند بود.
 
برنامه زمانبندی دوره 

 جلسه اول)  آشنایی با مفاهیم خلاقیت و ایده پردازی
 جلسه دوم ) معرفی منابع خلاقیت و نوآوری و تمرین شیوه تفکر واگرا
 جلسه سوم) معرفی و تمرین سری اول از روش های تفکر خلاق:  تحلیل مساله
 جلسه چهارم)  معرفی و تمرین سری دوم از روش های تفکر خلاق : توسعه و ارزیابی راه حل 
جلسه پنجم)  آشنایی با مفاهیم تفکر طراحی و معرفی ابزارها 
جلسه ششم)  تمرین کاربرد ابزارهای تفکر طراحی با مساله واقعی  

       

دانشگاه صنعتی سهند
شهر جدید سهند
پردیس دانشگاه صنعتی سهند
راهنمای تلفن | پست الکترونیک | آلبوم تصاویر | الف تا ی | نقشه سایت | تماس با ما
طراحی و نگهداری: مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی سهند
کلیه حقوق نشر محفوظ است